Hvordan man
bærer skæg er en omdiskuteret sag inden for Islam. Således har hver enkelt af
de islamiske retsskoler deres udlægning af ikke blot den ideelle længde på
skægget men også af plejen. Hanafi-skolen er ikke i tvivl om, at meget mere
skæg end det som kan være i én hånd er upassende, hvorimod Shafi'i er af den
opfattelse, at klipning og trimning af skægget er haraam - altså forbudt.
Trimning af skægget udlægges af en islamisk skribent som noget en hermafrodit
gør, og at det er en praksis for ikke-troende.
Mindre
kompliceret bliver det ikke af, at der indenfor skægtrimning i en islamisk
kontekst eksisterer lokale fuldt religiøst accepterede skikke, herunder ved
trimning af sin moustache som det ses i Tyrkiet. Netop Tyrkiet og det i
Istanbul beliggende Topkapi-museum påkaldte sig ukendte gerningsmænds vrede, da
det i slutningen af 1990erne valgte at udstille lokker af såvel Muhammeds hår
som skæg. Det var angiveligt frygten for en egentlig relikviedyrkelse, der fik
gerningsmændene til at overfalde montrerne med de udstillede hårlokker og
bortrøve disse.
Når dette er
sagt må man ikke glemme de moderne aflæggere af skægstriden, der kan observeres
i det danske sprog ved udtryk som "en strid om profetens skæg" eller
"ved profetens skæg!", der anvendes som forsikring. Mindre
kompliceret bliver forståelsen af dette profetens skæg ikke af, at Henrik Ibsen
i Peer Gynt gør sig munter netop ved anvendelsen af samme skæg: ”Hej, her er
mer´! Et vindlagt æg! En galmand gråhår! Profetens skæg!”
Vendes blikket mod skægget i andre
religiøse sammenhæng synes denne øvre hårvækst ikke at spille en mindre rolle.
Beliefnet.com beskriver i en artikel, at man som gift Amish-mand lader skægget
stå for herved at vise den ganske verden sin nye civilstand. Brugen af
skægtrimmere eller rettelig manglen på samme ses hos ortodokse jøder, der
forklarer deres ”laden håret stå” med en tekstpassage fra 3. Mosebog 19:27.
For sikhen
indtager det at lade såvel hår som skæg gro en særlig central rolle, da dette
betragtes som et tegn på at tilhøre Khalsa - et fællesskab af dem, som tilhører
det guddommelige.
Kilde:
https://www.religion.dk/undervisning/skæggets-religiøse-betydning-0

Ingen kommentarer:
Send en kommentar